onsdag 25 mars 2009

Kultur Del.2

Om du vill få dig en dos kultur så räcker det att du befinner dig på Gullmarsplan klockan halv två (eller vid Roslagstull på fredag om du vill se finalen). Där kommer nämligen ett glatt gäng medelålders damer att gå runt genom stockholms gator med tomma skottkärror TRE TIMMAR om dagen, givetvis med stopp för nummer där de lyfter, står i och dansar med skottkärrorna.

Intervju saxad ur DN:

Dorte Olesen, hur fick du idén till det här?
– Jag gjorde Huggande kvinnor [i januari 2009, där kvinnor över 50 år högg ved på Sergels torg, reds anm] och skulle fortsätta det projektet, Uppdrag 50+. Idén kom sig av att jag ville göra något som får folk att stanna upp och titta.

Ni stannar på vissa ställen och gör nummer också?
– Ja. Jag går först och styr ledet. Jag bestämmer hur länge vi stannar på de olika platserna. Vi försöker stå ganska länge, så att man får en klar bild av att "här tänker de faktiskt stå ett tag". Och börjar fråga sig: "Vad ska de göra nu? Och nu, och nu?"

Om ni inte kan ta dig till Huvudstaden men ändå vill se något liknande inom konsten så rekommenderar jag en kortare utflyckt till exempelvis Gräslid eller Sandhult. Där kan ni med stor sannolikhet få se folk som både hugger ved, hanterar en skottkärra och i allra bästa fall, eldar en stor jävla hög med gammalt ris.


Artikeln

Inga kommentarer: